Kandahar New York

This is a poem that I wrote after nine-eleven and the anthrax attacks. The poem is in Dutch.

Kandahar New York

 
Ik heb de zon zien ondergaan in Kandahar

Loomheid ligt over de stad

Ik heb de zon zien ondergaan in Kandahar

Vroomheid in vonnis vervat

 

 Slaapdronken spoed in New York

Een nieuwe dag vol zaken

Slaapdronken spoed in New York

Wie zal de winst nu maken

  

De nacht valt over Kandahar

Aan eenvoud geen gemis

De nacht valt over Kandahar

De winter komt gewis

 

Vleugels vliegen naar New York

Vertwijfeling in ingewanden

Vleugels vliegen naar New York

Weldra zullen zij branden

 

Dreiging nadert Kandahar

Onbegrip alom

Dreiging nadert Kandahar

Waarom waarom

 

Een Engel is geboren in New York

Werpt zijn net over de aarde

Een Engel is geboren in New York

Waar hij doden baarde

 

Bommen vallen op Kandahar

Er is geen ontkomen

Bommen vallen op Kandahar

Vertwijfeling in dromen

 

Grafsteen wordt gedolven in New York

Nabestaanden zonder hoop

Grafsteen wordt gedolven in New York

Leven herneemt zijn loop

 

 Ik heb kinderen zien sterven in Kandahar

Hun bloed voedt het vuur

Ik heb kinderen zien sterven in Kandahar

Vleugels zijn zo duur

  

Geur blijft hangen over New York

Kelderrot in poederdracht

Geur blijft hangen over New York

Wie had dat verwacht

  

Starren kruipen op in Oost en West

Moraal vermengd met kabaal

Starren kruipen op in Oost en West

Het nieuwe toekomstgemaal

  

Ik heb de zon zien ondergaan in Kandahar

Treurnis begeleidt een dode

Ik heb de zon zien ondergaan in Kandahar

En zap naar de nieuwste mode

 

Thei Geurts

31-10-2001